Köhantering och kundanmälan

Webb-baserat uthyrningssystem

Flens Bostads AB har ett uthyrningssystem som vi kallar för ”Bostadstorget”. Det innebär att du själv, när som helst, kan gå in på vår hemsida och söka lediga lägenheter. Du har även hjälp av systemet som kan bevaka och meddela dig när just den lägenhet som passar dig blir ledig.

Bostadstorget finns på vår hemsida, samt under länken ”Sök lägenhet”. Där presenteras samtliga lediga lägenheter och det är du själv som sköter bostadssökandet. Du kan titta vad som finns ledigt utan att registrera dig, men du måste registrera dig genom att göra en kundanmälan innan du kan ansöka om att få hyra en lägenhet. När du registrerat din kundanmälan kommer du också att börja samla köpoäng i bostadskön.

Om det är första gången du ska söka lägenhet hos oss

  1. Gå in på Bostadstorget genom att klicka på ”Sök lägenhet”
  2. Klicka på länken Kundanmälan i menyn och följ instruktionerna. Klicka på Nästa.
  3. Fyll i noggrant i alla uppgifter. Fält som är markerade med * är tvingande. Välj Användarnamn och Lösenord. Om du anger E-postadress som kontaktsätt kommer du att få automatiska förslag via E-post från systemet då det blir en ledig lägenhet som matchar dina önskemål som du uppgivit i din kundanmälan. Klicka på Nästa.
  4. I nästa steg ska du ange uppgifter om arbete, inkomst osv och klicka på Nästa.
    I sista steget skall du ange uppgifter om vilken typ av lägenhet och vilket område du är intresserad av att flytta till. Viktigt!
  5. När du är klar med sista sidan skall du läsa igenom texten som beskriver hur vi behandlar dina personuppgifter och därefter ge ditt samtycke för att kunna gå vidare. klicka på Spara.
  6. Övrig information!
    Observera att de uppgifter du lämnar i din kundanmälan kommer att ligga till grund för din framtida ansökan om lägenhet. Därför ar det mycket viktigt att samtliga uppgifter är korrekta och uppdaterade. Uppdatera din ansökningsprofil vid varje tillfälle något har förändrats. - T ex om du fått ett nytt arbete med en högre inkomst så är det viktigt att du anger det i uppgifterna om din inkomst. - Det är viktigt att du uppdaterar dina kontakt- och adressuppgifter mm vid varje tillfälle något har ändrats. - Du måste logga in på Bostadstorget minst en gång i halvåret för att inte förlora dina köpoäng.
  7. Grattis! Nu är du registrerad i vår bostadskö och kan logga in med ditt användarnamn och Lösenord på Bostadstorget.

Om du har fått ett Lägenhetsförslag via E-post

  1. Om du i din kundanmälan (ansökningsprofil) har angivit E-postadress som kontaktsätt, så händer det att du får ett E-postmeddelande med rubriken ”Förslag på bostad enligt din profil”
  2. Ett sådant meddelande får du för att vi vill uppmärksamma dig på att det just då finns en ledig lägenhet som motsvarar dina angivna önskemål. Om du då är intresserad av att hyra den lägenheten måste du logga in på Bostadstorget och leta upp den lägenheten och göra en intresseanmälan. Om du inte gör det så händer ingenting.
  3. Efter att du gjort din intresseanmälan kommer Flens Bostad att granska samtliga som gjort en intresseanmälan på den lägenheten.
    Läs vidare från punkt 6 här nedan om vad som händer därefter.

Om du redan är registrerad och har inloggningsuppgifter till Bostadstorget

  1. Gå direkt till Bostadstorget via länken på hemsidan och logga in med ditt användarnamn och lösenord.
  2. Under lediga objekt finns en sökfiltrering där du kan begränsa din sökning om du t ex endast vill söka en specifik lägenhetsstorlek. Om du vill söka bland samtliga lediga lägenheter så ska du inte fylla in något i fälten för sökfiltrering.
  3. Klicka på knappen Sök.
  4. Nu visas en sammanfattning av de lediga lägenheterna längst ned på sidan. För mer information, klicka på ”Visa objekt”
  5. Om du är intresserad av någon lägenhet skall du anmäla ditt intresse genom att klicka på ”Gör intresseanmälan”
  6. När sista anmälningsdatum gått ut kommer Flens Bostad att granska vilka som gjort en intresseanmälan. Om du vill veta mer om hur granskningen går till och vad som krävs för att man ska bli godkänd ber vi dig att läsa vår Uthyrningspolicy.
  7. De 5 sökande som stått längst i bostadskön och är godkända kommer att få ett erbjudande om att gå vidare i ansökningsprocessen och titta på lägenheten. I det erbjudandet står det vem man ska kontakta för att komma överens om en tid och datum för visning. Därefter ska man meddela om man vill gå vidare och teckna hyreskontrakt.
  8. Om samtliga 5 gillar lägenheten och vill gå vidare och teckna hyreskontrakt, blir det den av de 5 som har flest köpoäng som får hyra lägenheten. - Om t ex den med flest köpoäng väljer att tacka nej, så blir det därefter den med näst flest köpoäng som får hyra lägenheten. - Om t ex alla 5 som först fått erbjudande väljer att tacka nej, så kommer Hyresavdelningen att gå tillbaka till listan med ansökningarna och skicka ett erbjudande till de nästa 5 i kön med godkända ansökningar.
  9. Övrig information!
    Observera att de uppgifter du lämnat i din kundanmälan kommer att ligga till grund för ansökan om lägenhet. Därför är det mycket viktigt att samtliga uppgifter är korrekta och uppdaterade. Om din inkomst har förändrats sedan din senast inlämnade skattedeklaration, så bör du bifoga ett intyg som styrker din inkomst. T ex med ett arbetsgivarintyg eller liknande.

Uppdatera din ansökningsprofil vid varje tillfälle något har förändrats.

  • T ex om du fått ett nytt arbete med en högre inkomst så är det viktigt att du anger det i uppgifterna om din inkomst.
  • Ange telefonnummer till din arbetsgivare om du fått nytt jobb. Var förberedd på att du kan bli ombedd att visa upp ett arbetsgivarintyg i samband med lägenhetsansökan.
  • Det är viktigt att du uppdaterar dina kontakt- och adressuppgifter osv.

Om du har varit inaktiv i mer än 6 månader så förlorar man sina poäng i bostadskön. Du måste aktivt logga in på Bostadstorget med dina inloggningsuppgifter minst en gång i halvåret. Om du har en uppdaterad och korrekt epostadress angiven så skickar systemet ut en påminnelse att du varit inaktiv och påminner om att du måste logga in för att behålla dina köpoäng. Om du får ett sådant epostmeddelande måste du omgående följa de instruktioner du ges.

Vid uthyrning gäller vår uthyrningspolicy. Bostadsbolaget förbehåller sig rätten att fritt välja hyresgäst. Om du vill ha personlig service är Du alltid välkommen att ringa oss på 0157-43 17 10 eller besöka oss på Flens Bostads kontor på Storgatan 23 i Flen.