Köhantering och kundanmälan
Webb-baserat uthyrningssystem
Flens Bostads AB har ett uthyrningssystem som vi kallar för ”Bostadstorget”. Detta uthyrningssystem är inte en traditionell bostadskö som liknar det vissa kanske är vana vid från förr. Skillnaden är att istället för att stå i en enda lång kö, så erhålls man poäng. Ett poäng för varje dag som går. Dessa poäng avgör sedan turordningen för vem som slutligen får erbjudande om att teckna ett hyreskontrakt. Det som möjligen kan liknas vid en kö uppstår då flera anmält intresse för samma lägenhet som blivit ledig. Då ordnar systemet det så att de som har flest insamlade poäng hamnar först i ansökningslistan för just den specifika lägenheten och de med färre poäng hamnar längre bak. Därefter görs en prövning där det krävs att bli godkänd enligt vår hyrespolicy. De fem sökande som har flest poäng och blivit godkända blir slutligen erbjudna möjligheten att teckna hyreskontrakt.
När du registrerat din kundanmälan kommer du också att börja samla poäng.
Om det är första gången du ska söka lägenhet hos oss
- Gå in på Bostadstorget genom att klicka på ”Sök lägenhet – Kundanmälan”
- Följ instruktionerna. Fyll i noggrant i alla uppgifter i samtliga steg. Fält som är markerade med * är tvingande. Välj Användarnamn och Lösenord. Om du anger E-postadress som kontaktsätt kommer du att få automatiska förslag via E-post från systemet då det blir en ledig lägenhet som matchar dina önskemål som du uppgivit i din kundanmälan. Klicka på Nästa.
- När du är klar med sista steget skall du läsa igenom texten som beskriver hur vi behandlar dina personuppgifter och därefter ge ditt samtycke för att kunna gå vidare. klicka på Spara.
- Grattis! Nu är du registrerad på vårt Bostadstorg och från och med nu samlar du poäng att använda vid lägenhetsansökan. Logga in med ditt användarnamn och Lösenord.
- Observera att de uppgifter du lämnar i din kundanmälan kommer att ligga till grund för din framtida ansökan om lägenhet. Därför ar det mycket viktigt att samtliga uppgifter är korrekta och uppdaterade. Uppdatera din ansökningsprofil vid varje tillfälle något har förändrats. T ex om du fått ett nytt arbete med en högre inkomst så är det viktigt att du anger det i uppgifterna om din inkomst. Det är viktigt att du uppdaterar dina kontakt- och adressuppgifter mm vid varje tillfälle något har ändrats.
- Du måste logga in på Bostadstorget minst en gång i halvåret för att inte förlora dina köpoäng. Om du varit inaktiv i 6 månader så spärras din profil. Du får ett meddelande med en påminnelse att återaktivera din ansökan innan dess. Meddelandet skickas på det sätt du angivit i din ansökansprofil. Om inte ansökan återaktiveras kommer den att raderas helt från systemet efter 12 månader och man måste därefter göra en helt ny ansökan om man åter vill börja samla poäng.
Om du har fått ett Lägenhetsförslag via E-post
- Om du i din kundanmälan (ansökningsprofil) har angivit E-postadress som kontaktsätt, så händer det att du får ett E-postmeddelande med rubriken ”Förslag på bostad enligt din profil”
- Ett sådant meddelande får du för att vi vill uppmärksamma dig på att det just då finns en ledig lägenhet som motsvarar dina angivna önskemål. Om du då är intresserad av att hyra den lägenheten måste du logga in på Bostadstorget och leta upp den lägenheten och göra en intresseanmälan. Om du inte gör det så händer ingenting.
- Efter att du gjort din intresseanmälan kommer Flens Bostad att granska samtliga som gjort en intresseanmälan på den lägenheten.
Läs vidare från punkt 6 här nedan om vad som händer därefter.
Söka ledig lägenhet på Bostadstorget
- Gå direkt till Bostadstorget via länken på hemsidan och logga in med ditt användarnamn och lösenord.
- Under lediga objekt finns en sökfiltrering där du kan begränsa din sökning om du t ex endast vill söka en specifik lägenhetsstorlek. Om du vill söka bland samtliga lediga lägenheter så ska du inte fylla in något i fälten för sökfiltrering.
- Klicka på knappen Sök.
- Nu visas en sammanfattning av de lediga lägenheterna längst ned på sidan. För mer information, klicka på ”Visa objekt”
- Om du är intresserad av någon lägenhet skall du anmäla ditt intresse genom att klicka på ”Gör intresseanmälan”
- När sista anmälningsdatum gått ut kommer Flens Bostad att granska vilka som gjort en intresseanmälan. Om du vill veta mer om hur granskningen går till och vad som krävs för att man ska bli godkänd ber vi dig att läsa vår Uthyrningspolicy.
- De 5 sökande som stått längst i bostadskön och är godkända kommer att få ett erbjudande om att gå vidare i ansökningsprocessen och ges möjlighet att titta på lägenheten. I det erbjudandet står det vem man ska kontakta för att komma överens om en tid och datum för visning. Därefter ska man meddela om man vill gå vidare och teckna hyreskontrakt.
- Om samtliga 5 gillar lägenheten och vill gå vidare och teckna hyreskontrakt, blir det den av de 5 som har flest köpoäng som får hyra lägenheten. Om t ex den med flest köpoäng väljer att tacka nej, så blir det därefter den med näst flest köpoäng som får hyra lägenheten. Om t ex alla 5 som först fått erbjudande väljer att tacka nej, så kommer Hyresavdelningen att gå tillbaka till listan med ansökningarna och skicka ett erbjudande till de nästa 5 i kön med godkända ansökningar.
- Den av de sökande som slutligen får teckna hyresavtal på den lägenhet de sökt har då utnyttjat sina samlade poäng som blir noll. Efter att man tecknat hyreskontrakt så avaktiveras möjligheten att söka ny lägenhet i 6 månader, men man tillåts att börja samla nya poäng redan nästa dag om man önskar. För att börja om och samla nya poäng för framtida bostadsansökan så måste man logga in på bostadstorget för att återaktivera sin kundansökansprofil. Om man inte gör det så samlas inte några nya poäng.
- Vid uthyrning gäller vår uthyrningspolicy. Bostadsbolaget förbehåller sig rätten att fritt välja hyresgäst. Om du vill ha personlig service är Du alltid välkommen att ringa oss på 0157-43 17 10 eller besöka oss på Flens Bostads kontor på Storgatan 23 i Flen.